Període d’execució:
Agost 2022 – Gener 2026
Logotip del projecte:
Coordinador:
Participants:
Descripció:
El projecte LIFE BIODAPH2O (LIFE21-ENV-ES-BIODAPH2O) està finançat dins del programa LIFE, que és l’únic instrument financer de la Comissió Europea dedicat íntegrament a la protecció del medi ambient i l’acció climàtica. El projecte té una durada de 42 mesos, finalitzant el gener de 2026 amb un pressupost total de 2,1 M€. El projecte està coordinat per la Universitat de Girona (UdG) i els socis són ACSA (Grup Sorigué), Institut d’Avaluació Ambiental i Aigua. Investigació (IDAEA-CSIC), MINAVRA Techniki, Universitat Tècnica Nacional d’Atenes (NTUA), Centre Tecnològic BETA (UVic-UCC) i Catalan Water Partnership (CWP).
LIFE BIODAPH2O és un projecte demostratiu amb l’objectiu principal d’ampliar i implementar un tractament terciari d’aigües residuals ecoeficient basat en la natura (BIODAPH) en dos llocs de demostració situats en dues regions amb estrès hídric de l’àrea mediterrània. Aquest sistema produirà aigua regenerada que contribuirà a disminuir els abocaments de contaminants als ecosistemes d’aigua dolça i a promoure la reutilització agrícola. El sistema BIODAPH, desenvolupat prèviament durant el projecte INNOQUA, es basa en la capacitat de depuració d’organismes biològics: puces d’aigua (Daphnia), microalgues i biofilms per a l’eliminació de contaminants (nutrients, carboni orgànic, sòlids en suspensió, patògens, metalls pesants, emergents i prioritaris contaminants, i microplàstics). Aquest sistema compacte i de baix consum energètic no produeix fangs ni utilitza productes químics per al seu funcionament.
La implantació d’aquest sistema a la Estació Depuradora d’Aigües Residuals (EDAR) de Quart, Espanya, reduirà l’impacte dels abocaments secundaris d’aigües residuals al riu Onyar, alhora que millorarà la qualitat química i ecològica dels ecosistemes aquàtics d’aquest riu i permetrà assolir els estàndards establerts en la Directiva marc de la CE (Directiva 2000/60/CE). En el cas de Grècia, el sistema BIODAPH s’implantarà al costat de l’EDAR d’Antissa a Lesbos, que inclou unitats modulars de digestió anaeròbica de manta de fangs de flux ascendent, aiguamolls construïts i una unitat UV, posada en funcionament com a part del projecte HYDROUSA. Aquests tractaments modulars permetran provar el sistema BIODAPH en diferents configuracions per obtenir aigua regenerada d’acord amb el Reglament UE 2020/741 per regar 7.000 m2 de sòl agrícola proper.
Els principals resultats esperats / lliuraments públics del projecte es detallen a continuació:
Finançament:
Co-funded by the European Union Life Programme under Grant Agreement nº 101074191 – LIFE21-ENV-ES-BIODAPH2O